lørdag 14. november 2009

Regneark

Da sommerferien startet i år hadde jeg som mål å lære meg regneark i Excel i løpet av ferien. Som med så mye annet man planlegger, så gikk hele sommeren og skolen startet opp igjen uten at jeg hadde gjennomført mine intensjoner.

Nå har jeg endelig fått lære Excel, og det har vært veldig moro. Regneark kan brukes til så mangt, og i og med at jeg er kunst- og håndverkslærer så var det mulighetene utover reine regnefunksjoner som fenget mest. Det å kunne sette inn illustrasjoner og farger, fenget meg. Også det at regneark kunne brukes i nær sagt ethvert fag, og i enhver sammenheng, det var ikke noe jeg tenkte i utgangspunktet. Nå har jeg tipset både språklærere og andre ved vår skole om mulighetene i Excel.

Excel viste seg å være mye mindre komplisert enn jeg hadde trodd. Denne uken har jeg fått være med mattelærerne i 10. klasse ved vår skole og undervise i Excel. Elevene fikk repetisjon av tidligere kunnskap og ny kunnskap i form av å sette opp regnestykker og legge inn formler. Og jeg hang med hele vegen Computing. Den siste gruppa hadde jeg hovedansvaret for. Og da benyttet jeg muligheten for å vise dem litt om hvordan de kunne "krydre" regnearkene sine med illustrajoner og farger. Det ble positivt mottatt av elevene, de er jo vant til å krydre enhver ytring med glade smilefjes og andre illustrasjoner. Moonwalker
Men kunnskapen sto selvfølgelig i høysetet hos meg også.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar