lørdag 21. november 2009

Om deling av datakunnskap

Etter å ha lest tybrelles blogg om dataansvarlig VS IKT-veileder ble jeg så inspirert at jeg måtte skrive eget innlegg. Jeg begynte med en kommentar på hennes innlegg, men vil utdype det litt mer i min egen blogg.

Min utdyping her går på deling av datakunnskap i skolen. Ved vår skole har vi heller ingen IKT-veileder. Jeg har fire timer nedsatt som dataansvarlig, og tar noe opplæring på elever, de som får programvarer til hjelp i skolehverdagen. Eksempel er LingDys/LingRight og Voxit.

Opplæring av skolens lærere er basert på egeninnsats og kollegaveiledning, og slik er det vel ved de fleste skoler. Noe kursing utenom, som kommunen har dekt utgiftene til, har det selvfølgelig vært og vil bli, men langt fra nok for å dekke kravet til hva en lærer skal kunne og formidle. Derfor blir bruken av data i de forskjellige fag og i de forskjellige klassetrinn veldig ujevn, selv innenfor en og samme skole. Det er mulig jeg kaster ut en brannfakkel her, men trinnene kan ofte være prisgitt at det finnes en lærer eller to som er spesielt interessert i data og som holder seg oppdatert. Disse lærerne vil bli en ressurs på sitt team, og vil være en pådriver for de lærerne som de samarbeider mest med. Andre lærere, som ikke har slike entusiaster rundt seg, og som kanskje ikke har tid og kapasitet til "å surfe på nettet og skaffe seg kunnskap", i en ellers travel skolehverdag, kommer ikke så lett til denne kunnskapen. Disse lærerne vil ikke så lett få innblikk i hva som finnes av muligheter, og vil derfor heller ikke ta de i bruk, naturlig nok.

Det burde det vært ansatt en IKT-veileder ved skolene, i alle fall de litt større skolene. En som kan bidra i klassene når de skal jobbe med data, en som kan veilede og lære opp lærerne ved skolen. En som har i oppgave å holde seg oppdatert på det som finnes av programmer og nettsteder til bruk i skolen. En slik veileder ville kunne være med på å høyne nivået på skolenes lærere og databruk. En slik veileder vil trenge mer enn bare noen få timer nedsatt leseplikt i uken.

En bedre kvalitet på anvendelsen av data i skolen vil også være med på å få elevene til å bruke maskinene til det de skal brukes til. På ungdomstrinnet og videregående skole kan det være et problem at elevene fort "sniker seg ut i cyperspace" når bruken ikke blir meningsfull nok.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar