torsdag 19. november 2009

Hjemmeside, personvern og hensyn.

Etter at jeg leste leksjonen om "Hensyn en generell innføring i opphavsrett og personvern", skjønte jeg at jeg nok ikke var så oppdatert på dette emnet som jeg likte å tro at jeg var. Jeg har skrevet mange artikler til skolens hjemmeside og jeg har også lagt ut mange bilder. Vi har støttet oss på det faktum at kommunen har sendt ut et generellt skjema for grunnskolen angående avbilding i skolens regi, nå har jeg skjønt at vi nok må ha et spesifikt skjema for vår skole og at denne forespørselen må sendes ut hyppigere enn hva som er gjor til nå. Foresattes godkjenning skal også være en aktiv handling, i den forstand at de må godkjenne, ved for eksempel avkryssing.

Klassebilder eller navn på elever har vi aldri lagt ut på hjemmesida vår. Derimot har vi tatt en del bilder fra skolehverdagen og publisert disse på hjemmesida, riktignok ikke uten at det er informert på forhånd om at bildene kan bli brukt på hjemmesida. Vi har hatt en del foreldre som har reservert seg mot bruk av bilder av deres barn, og det er det selvsagt tatt hensyn til.

En må være veldig påpasselig når en legger ut bilder på hjemmesida, det er mer enn nok av "linselus" som gjerne vil stikke seg frem i enhver sammenheng. Det kan bli mange morsomme bilder, men det er ikke sikkert at hjemmet synes det er greit med elevenes behov for eksponering. Og selv om hjemmene muligens heller ikke har store invendinger og har gitt skolen tillatelse til å bruke bilder, så har skolen et etisk ansvar i forhold til eksponering av elevene.

Ved vår skole bruker vi også undervisningsopplegget "Det er du som bestemmer". Dette er en samarbeidskampanje mellom Datatilsynet, Teknologirådet og Utdanningsforbundet. De ønsker å heve barn og unges bevissthet rundt det å bruke digitale medier som internett og mobil.




Et motlysbilde av katta, tatt av meg, er trygt å bruke som illustrasjon. Både når det gjelder "personvern" og opphavsrett.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar