søndag 18. oktober 2009

Digital foto og bildekomposisjon


Nå har jeg vært en tur på fotojakt for å finne motiver til denne leksjonen. Ett av de motivene jeg tok var et bilde av en stakkars Høstasters som sto og frøs i kuldegradene. Først prøvde jeg å midtstille motivet, det ble slik. Når motivet står midtplassert i et breddeformatbilde så blir ikke komposisjonen helt bra, motivet er med på å dele bildet i to.




På grunn av denne kunnskapen tok jeg et bilde til og da la jeg motivet til venstre. Det bildet ble slik.


Blomstene er nå plassert i henhold til tredjedelsregelen. Hele motivet virker mer harmonisk og bildet blir bedre. Blomsten er her plasser i venstre del av bildet. Dette gir best balanse i bildet. Årsaken til det er at blikket vårt er vant til å bevege seg fra venstre mot høyre, fordi det er i den retningen vi leser.



Om vi nå beskjærer bildet til et kvadtatisk format ser vi at bildet blir best og mest harmonisk om vi midtstiller motivet. Dette har nok noe med formatet å gjøre. Et blomstermotiv av denne typen blir i grunnen penest i et kvadratiskt format.



Vi har hatt speilreflekskamera i mange år, men så langt har jeg vist liten interesse for å bruke det. Mannen min har mange ganger mast på meg om at jeg må lære meg å bruke det, men jeg har så langt likt best å stille inn på auto og la det stå til.

Denne helgen har jeg endelig tatt "mot til meg" og prøvd ut mulighetene som en har med et speilreflekskamera. Det er mye å lære og jeg synes ikke det var lett, men det ble veldig morro da jeg oppdaget hvordan jeg kunne påvirke lyset og få bløtere og skarpere farger.

Dette bildet likte jeg veldig godt selv. Dette er nabogården, en gård som en gang var bygdas praktgård og som nå er lagt under en annen gård og husene står og forfaller. Jeg liker den store tomme plassen forann husene som gir ro og opplevelse av at her har travelheten blitt borte. Jeg liker det sarte fargespillet i husene. Fargene er spesielt fine tidlig om morgenen når solen gir nydelig lys og fargespill.

Andre komposisjonsmessige virkemiddel kan være å bruke froskeperspektiv. Det har jeg brukt i dette bildet for å få frem en mer spennende vinkel på motivet. I dette området er det veldig flatt og det kommer spesielt godt fram, kumlokket i forgrunnen får dominere et heller pregløst landskap.











Dette siste bildet har jeg hentet fra nettstedet flickCC (www.flickr.com/photos/19907278@N00/3509810) Her har fotografen rammet inn motivet sitt. Fotografen har stått i en mørk bakgårdssmug og tatt bildet ut mot lyset. Perspektivet og den mørke forgrunnen gir bildet en vedig fin dybde. Bildet ser i første omgang mørkt og dystert ut, men en får en følelse av at man beveger seg ut mot lyset.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar