mandag 23. november 2009

Bruken av Audacity og lydredigering

Lyd og lydredigering er moro å jobbe med. Programmet Audacity ble jeg først kjent med gjennom prosjektet "Lærende nettverk". Jeg har brukt programmet i forbindelse med animasjon, fotofortelling og radioprogram. Når vi jobber med animasjon trenger vi mange rare lyder, noen har vi laget selv, noen har vi hentet fra nettsteder som skolenettets multimediabase. For et par år siden var det noen jenter som skulle ha lyden av et bilkræsj i sin animasjon, den lyden laget vi ved å slippe en del ukurant og ødelagt keramikk ned på gulvet, og siden bearbeidet vi lyden videre i Audacity ved hjelp av effekter. Etter noen runder med diverse effekter ble kræsjelyden riktig bra.

Vi har også laget radioprogram, nærmest uten kunnskaper om bruken av Audacity. Det var i forbindelse med 200 års feiringen av Slaget ved Trangen, som var en stor hendelse i vår kommune. Elevene skulle ha prosjekt i forbindelse med jubileet og vårt team valgte å jobbe med digitale medier. Elevene produserte både animasjonsfilmer, fotofortellinger, aviser og radioprogrammer. Vi brukte Audacity til radioprogrammene, og det gikk helt fint, programmet er enkelt og elevene tok det med en gang. De intervjuet aktuelle personer, fortalte fakta om slaget og spilte musikk. Vi inviterte foreldrene til en underholdningskveld hvor de fikk presentert alle elevarbeidene. Avisene ble trykt opp i et passende opplag og solgt til foresatte, likeså ble radiopogrammene brent på cd og solgt til inntekt for klassekassa.

Å jobbe med lydprogram på ungdomsskolen kan være en utfordring, for elevene er i den alderen at man er redd for å stikke seg ut og de er blitt veldig selvkritisk. For mange elever har det vært en barriere å prate inn lyd, men når den barrieren først er brutt, går det stort sett greit for de fleste. Min erfaring er at her trengs det mild tvang ("jo, dette skal du").

I 10. klasse har elevene hatt som oppgave å lage fotofortelling i forbindelse med særemne i norsk, også her ser jeg at det for enkelte lett kan bli mye musikk og bilder med tekst og lite prating . Hvis elevene hadde vært vant til å snakke inn lydspor gjennom hele grunnskolen hadde det muligens vært mindre "farlig" på ungdomsskolen. Elevene har enten brukt programmet Photostory, eller Windows MediaPlayer. Photostory er veldig enkelt å bruke og er nærmest selvinstruerende og elevene kommer i gang med en gang. Windows MediaPlayer er også enkelt, men er ikke fullt så selvinstruerende, mange foretrekker dette for det gir noen flere muligheter.
Når vi har brukt Windows MediaPlayer har vi i tillegg brukt Audacity for å kunne legge på flere lydspor.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar