torsdag 1. oktober 2009

Et hav av muligheter

Når jeg leser bloggene til mine medstudenter og snakker med kolleger, så får jeg inntrykk av at lærere i småskolen og på mellomtrinnet er mye mer aktiv på å bruke læringsressurser på nett enn det lærerne på ungdomstrinnet er. Jeg vet ikke hva som kan være årsak til dette, om kravet til måloppnåelse og karaktersetting får ungdomsskolelærerne til å klamre seg til læreboka, eller om elevenes erfaring med nettbruk på fritida (chatting) kan være årsaken. En del ungdommer er vant til å bruke PC'n til å sosialisere med andre ungdommer, og vil helst bruke den til det. Eller muligens en kombinasjon av dette. Jeg ser heller ikke bort i fra at lærernes kompetanse, opp mot den kompetansen elevene etter hvert har opparbeidet seg, kan være en årsak.

Ved vår skole har vi god tilgang på pc'r, vi er ca. 3 elever pr. bærbar pc. I tillegg har vi et datarom hvor vi har oppkoblet 15 maskiner med tynnklienter. Maskinene blir brukt, til tekstbehandling, fotofortellinger, prosjektarbeid og til å søke informasjon, men lite mot læringsressurser på nett.

Jeg tror ikke vi lærere skal være så redde for å slippe elevene ut på nettet, selv om vi risikerer at de åpner andre sider enn det vi har bedt dem om. Selv erfarte jeg det, som norsklærer for en mindre gruppe forholdsvis umotiverte elever, at de jobbet mere og bedre når jeg åpnet for at de for eksempel kunne høre på musikk på youtube samtidig som de skulle skrive en tekst, og det skulle være arbeidsro. Jeg unngikk en del bråk og avbrudd på det viset, for alle elevene satt med hodetelefoner på og kunne ikke komunisere med hverandre. Av og til hentet vi oppgaver fra Trygg Trafikk sine ressurssider, der kunne elevene finne oppgaver om emner de var opptatt av, som f.eks. kjøring og fart. (Trygg Trafikk er en interesseorganisasjon som jobber for å bedre trafikksikkerheten i Norge.) Når elevene fikk jobbe med emner de var opptatt av var min erfaring at de konsentrerte seg bedre og læringen ble mer lystbetont.

Mer lystbetont ble også lesingen da Ingvar Ambjørnsen la ut boka om Fillip Mobergs eventyr, De levende og de døde ( 2005) som podcast-roman på nettet. Mine lesesvake elever kunne lytte og lese samtidig, på ei spennende bok på nettet. Synd derfor at siden http://www.fillipmoberg.no/ ikke lenger er tilgjengelig. Men vil høre boka har du mulighet her.

I dag er det jo slik at de fleste læreverk også har ei nettside som tilleggsressurs. Et eksempel på det er læreverket Fra Saga til CD (Fagbokforlaget), som er det norskverket vi bruker ved vår skole. Dette forlaget er også i gang med å utarbeide et multimodalt læremiddel i norsk for ungdomstrinnet, kalt Saganett. Det er ingen grunn til å tviholde på læreboka og bare bruke den, kast dere ut i cyberspace folkens.

Det finnes en del lærere og elever som er kommet ganske langt i sine digitale kunnskaper, et eksempel på det er Nord-Odal ungdomsskole i Hedmark. Dette er deres Wikispaces.

4 kommentarer:

  1. Veldig bra innlegg, Guri! Ikke minst flott at du har brukt så mange lenker! Jeg likte spesielt den til Nord-Odal ungdomsskole :-) Den viser virkelig hvilke muligheter som ligger i Wikispaces - kanskje noe for gruppa vår?
    Jeg tror det er mye i det du sier om at kanskje lærerne på ungdomsskolen ikke tar i bruk læringsressurser på nettet i frykt for at elevene skal vandre rundt på sider de egentlig ikke skal være inne på der og da. Du hadde en fin løsning med musikk synes jeg. Vi merker litt til problemet på barneskolen også - YouTube er veldig forlokkendende. Og FaceBook. Jeg satt hjemme en dag (på face) da plutselig min niese som går i 5. begynte å chatte med meg. Hun hadde nettopp avsluttet nasjonal prøve i engelsk og satt og kjedet seg! Læreren hadde sikkert ikke likt det dersom hun hadde sett det :-)

    SvarSlett
  2. Hei Guri!
    Veldig bra innlegg! Jeg har også opplevd at barnetrinnet er mye flinkere til å bruke data. Min datter går nå på 8.trinn og har en "ung" lærer. På forledremøte var det noen foreldre som lurte på om arbeidsplanen ville bli lagt ut på nettet. Dette var noe de var vant til fra barneskolenene i kommunene. Da fikk vi til svar at det kom ikke til å skje. Pedit som kommunen brukte var for vanskelig å sette seg inn i, og det hadde lærerne ikke tid til på ungdomskolen. Helt utrolig. Selv jeg klarer greit å bruke Pedit aktivt. Min datter sier at de ikke bruker data i undervisningen, og de har heller ikke datatimer. Hun har ikke sett en datamaskin på skolen. Velkommen til den dgitale verden!

    SvarSlett
  3. Det er trist å høre slike historeier, Heidi. Jeg tror også at mange barneskoler er veldig flinke til å ta i bruk digitale verktøy, men dessverre ikke alle er like flinke. Og det kan være store variasjoner selv i samme kommune. Min to tantebarn har liten erfaring med digitale verktøy fra barneskole. Eldstemann har mer nå som han er på ungdomsskolen. Enhetsskolen eksisterer i alle fall ikke!

    SvarSlett
  4. Heisann Guri! Morsomme og spennende steder og eksempler du kommer med :-) Ser blant annet på siden til Nord Odal ungdomsskole at en av filmene de har lagt ut heter "Pål skyter far sin", en jaktulykke i plastelina... Er det wikispace så er det wikispace. Interessante historier på forumet her også om satsinger på IT og IKT ved de enkelte skolene. I kommunen hvor jeg bor (Kongsvinger) er det enorme forskjeller fra skole til skole. Har inntrykk av at det som er utslagsgivende er hvorvidt det finnes en ildsjel med digital selvtillit eller ikke ved personalet. Det er skremmende å tenke på at bosted innenfor en kommune gir utslag i hva slags digital hverdag elevene får innenfor en kommune, spør du meg.

    SvarSlett