tirsdag 6. oktober 2009

Digitale tekster, plagiat, og hvilke utfordringer vi står overfor i skolen i denne sammenhengen

Denne problemstillingen tror jeg har eksistert siden tidenes morgen, det er bare metodene og mulighetene som har forandret seg. Den gangen jeg gikk på ungdomsskolen (sånn en gang i forrige århundre) kopierte og plagierte vi også. Særoppgaven var mye avskrift, enten vi brukte leksikon eller andre oppslagsverk. Vi viste til hvilke bøker vi hadde brukt, men avskrifta ble ikke markert som et sitat.

I dag er det gjerne wikipedia som blir kopiert i hele avsnitt når elevene skal skrive om et emne, i enkelte tilfeller har ikke eleven lest gjennom teksten eller reflektert over hvorfor han/hun valgte ut akkurat dette avsnittet. Heller ikke om informasjonen var den som var mest relevant i forhold til skriveoppgaven.

Det å lete opp informasjon om et gitt emne var vel det første internett ble brukt til da det kom inn i skolen. Ingen så vel for seg hva slags kunnskapsbank dette var, på godt og vondt. Det var enorme mengder med informasjon, skrevet av hvem som helst, og ikke alt var like kvalitetssikret.

Etterhvert kom det nettsteder (http://www.skoleforum.com/) med ferdige stiloppgaver, særemner og andre dokumenter til fri nedlasting, en kunne på enkelte nettsteder til og med velge hvilket karakternivå en ville ligge på.

Jeg har selv hatt elever som har valgt den lette veien og lastet ned ferdige oppgaver fra nettet, min erfaring er at det ikke er så vanskelig å gjenomskue. De fleste som velger å bruke denne metoden er i utgangspunktet ikke de dyktigste skribentene og de ferdige oppgavene vil ofte skape mistanke hos læreren. Etterhvert har det blitt enkelt å søke opp tekster som er plagiert og på den måten også gjenomskue juksemakerne. Det er viktig å bevisstgjøre elevene i at dette er feil, det å kopiere andres oppgaver, eller lange avsnitt på nettsider er fusk.

Åndsverkslov
og opphavsrett er noe vi må jobbe kontinuerlig med i skolen. Da lærer elevene at det er en kalkulert risiko å plagiere/kopiere en tekst. Flere av de nettstedene elevene har kunnet hente oppgaver fra er også blitt borte, etterhvert som skolene er blitt mer og mer bevisst problemet.

1 kommentar:

  1. Jeg er så enig, så enig, Guri! OG jeg er veldig glad for at du tar opp dette med kopiering fra leksikon osv. Plagiering skjer ikke bare elektronisk! Mange skoler lever fortsatt i gamledager hvor papir og blyant er det mest brukte arbeidsredskapet. Det går an å kopiere på den måten også. Det er viktig at elevene lærer at å kopiere er å stjele - det er fusk - så tidlig som mulig. De må lære hvordan de skal sitere og lage litteratur-/kildelister og de må lære hvordan de kan bruke det de leser, men omformulere til egne ord. Jo tidligere de lærer det, desto færre vil forhåpentligvis ty til nettsider som du nevner senere.

    SvarSlett