onsdag 30. september 2009

Svar på Ellens kommentar ang filer som blir borte.

"Det var overraskende å lese at lærerne kan ha problemer med å åpne elevenes dokumenter. Men det er vel kanskje fordi vi i Oslo-skolen er bortskjemte og Utdanningsetaten har kjøpt inn Office-pakka. Det er nå likevel ikke sikkert at elevene har dette hjemme også. Ved vår skole tror jeg ikke det er så stort problem. Ikke fordi alle elevene har Office-pakka hjemme (det aner jeg ingenting om), men fordi elevene sjelden får i oppgave å skrive på data hjemme."

Ved vår skole har vi også office-pakka. Grunnen til at elever gjør oppgaver på andre maskiner enn de vi har på skolen er at mange elever etterhvert har egne maskiner. Noen gjennom hjelpemiddelsentralen og noen privat. Mange av våre elever foretrekker å ha med egen pc når vi jobber med prosjekt, fotofortelling, eller bildebehandling rett og slett fordi våre maskiner ikke er så oppdaterte som deres egne og fordi våre maskiner kan være trege å jobbe med. Vi har også hatt problemer med at elever, som mener seg som eksperter, fikser og trikser på skolemaskinene, slår av nettverk og lager problemer. (Dette er en ungdomsskole). Når dette skjer tar det selvfølgelig tid før man får rettet opp dette igjen og i mellomtiden har elevene (og en del lærere) mistet motivasjonen for å jobbe med data.

Jeg leste et innlegg fra en av studentene på nettskolen som mente at studiet om digital kompetanse i læring, burde være obligatorisk i lærerutdanningen. Når en ser hvordan enkelte lærere vegrer seg for å ta i bruk data fordi kunnskapen er såpass liten at de ikke greier å løse de enkleste problem så må jeg si meg enig. Datakunnskap på nivå over å beherske tekstbehandling og exel burde absolutt være obligatorisk.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar