tirsdag 30. mars 2010

Informasjonskompetanse

For noen uker siden skulle jeg vikariere i en naturfagtime for en kollega av meg. Jeg er ingen naturfaglærer og har derfor ikke kunnskapen innenfor dette fagfeltet "under huden". Kollegaen min mente at dette skulle gå bra, for de skulle jobbe med oppgaver og finne svar på nettet, og nett var jo noe jeg var god på(!). Så jeg tok oppdraget uten å bekymre meg mer om min manglende kunnskap om emnet, som for øvrig var syrer og baser.

Det gikk jo selvfølgelig ikke bra, mine manglende kunnskaper (i alle fall manglende trygghet på at det jeg visste holdt mål) gjorde at jeg ikke var i stand til å gi dem riktig gode strategier for hva og hvordan søke. Resultatet ble frustrerte elever, frustrert lærer og lite effektiv undervisning.

Da jeg leste Tord Høiviks artikkel om "Fire veier til kvalitet", innså jeg at jeg hadde vært "en sanglærer som ikke kan synge", her hadde det ikke vært noen sammenheng mellom min kompetanse og den praksis som skulle utøves.

Elever mangler forutsetninger for å finne svar på oppgaver på nettet hvis ikke vi lærere har lagt det de trenger til rette for dem, og de trenger både trykte kilder (læreboka og andre), gode nettsteder og lærere med kompetanse i faget.

Høivik skriver om fire veier for å finne kvalitetssikrede kilder:
  1. Ved å velge vevsteder av høy kvalitet når du søker på egen hånd.
    "For å vurdere fagets kilder rimelig raskt, må du kjenne feltet på forhånd". Her kreves kunnskap og lærere med kompetanse.
  2. Ved å søke kvalitetssikrede innganger til veven (emnekataloger, vevportaler). "I stedet for å slippe elevene ut på nettet, kan vi guide dem i retning av gode læringsressurser som vi velger ut." Læreren må ha kunnskap om nettet og om hva som finnes av gode nettsider. Ifølge forskning Høivik viser til, blir slike vevportaler brukt i veldig liten grad av elevne.
  3. Ved å bruke ressurser innenfor en kvalitetssikret læringsarena. "En arena er et kvalitetssikret nettsted eller nettverk. Her garanterer lærere, bibliotekarer og fagredaktører for det faglige og den pedagogiske gehalten." Også her blir vi lærere viktige for å veilede elevene i læringsprosessen.
  4. Ved å bruke et skole- eller folkebibliotek - om nødvendig med personlig veiledning. "Skal bibliotekene opprettholde sin rolle som kunnskapsinstitusjoner, må de gå inn i denne prosessen." Det blir viktig at lærere og bibliotekarer samarbeider om de pedagogiske oppleggene i større grad enn de gjør i dag.
Vi som har jobbet i skolen en stund ser jo at elevenes egen kompetanse kommer til kort når de skal søke etter informasjon på nettet. Samtidig har vår kompetanse på nettbruk stort sett vært så lav at vi har overlatt nettbruken til elevene, og de har heller ikke hatt noen tiltro til vår kompetanse. Resultatet har blitt at kvaliteten på den informasjonen eleven har funnet har vært veldig tilfeldig. Vi har sett at informasjonen har vært for dårlig, snever, mangelfull, men vi har ikke evnet å gjøre noe med det. Det vi ser, er at data i skolen blir mye mindre brukt enn det som er ønskelig og nødvendig. (Monitor, 2009).

Etter å ha lest Tord Høiviks artikkel "Fire veier til kvalitet", forstår en at læreren må skaffe informasjonskompetanse til både seg selv og elev for at kvaliteten skal bli sikret i den digitale skole.

3 kommentarer:

  1. Det var syns at du hadde en dårlig time, Guri. Det er aldri hyggelig for en lærer...

    Det jeg tenkte på da jeg leste innlegget ditt, er om dette er et eksempel på at man har valgt å bruke Internett for Internetts skyld, og ikke for å øke læringsutbyttet. Slik jeg forstår vikaropplegget, skulle elevene finne svar på noen spørsmål. Kunne de (slik du antyder) ha funnet svarene i en lærebok? Det er kanskje ikke så mye som har forandret seg når det gjelder syrer og baser de siste årene?

    Det har blitt mer og mer klart for meg at det er viktig å ha tenkt grundig gjennom hva vi og elevene skal bruke digitale hjelpemidler til før vi setter i gang. Vi må vite når vi skal og når vi ikke skal ta i bruk datamaskinen.

    Det er prisverdig av naturfaglæreren å ville ta i bruk digitale hjelpemidler, og han bør absolutt fortsette med det (viten.no har mange fine opplegg i naturfag). Kanskje du kan illustrere problemet for kollegaene dine slik: Ville vi som lærere funnet på å legge hele skolens samling av naturfagbøker på en elevs pult og bedt ham om å finne et svar der? Hvis vi ikke ville gjort det slik, bør vi heller ikke be dem lete fritt på nettet. Det er som du sier: Elevene trenger gode nettsteder.

    SvarSlett
  2. Ja, du har rett i at timen ikke ble helt god, men som du også sier, så er det jo prisverdig at lærerne tar i bruk internett.

    Jeg har lært mye i løpet av denne vinteren, og den siste leksjonen har bevisstgjort meg mye i forhold til bruk av internett ved informasjonssøk. Det var vel det jeg ville belyse med innlegget mitt også.

    Det som er den store frustrasjonen er manglende avsatt tid til at jeg kan få videreformidlet det jeg har lært til mine kolleger. Jeg likte sammenligningen din med å fylle elevens pult med oppslagsverk, den skal jeg bruke (når jeg får anledning).

    SvarSlett
  3. Du klarte deg sikkert mye bedre enn jeg hadde gjort! Syrer og baser har jeg null peiling på. Før disse informasjonskompetanseleksjonene hadde jeg helst sikkert googlet (slik som kanskje elevene dine gjorde). Forhåpentligvis ville jeg kanskje hatte en viss gjenkjennelsesopplevelse når jeg hadde lest en tekst om syrer og baser (jeg har jo tross alt hatt om emnet noen ganger - problemet er at hjernen helt klart er belagt med teflon når emnet ikke fenger. Syrer og baser fenger ikke meg). Så på en måte er det mye i det Høivik sier: informasjonssøk krever en domenespesifikk kompetanse. Hadde man hatt slik kompetanse om syrer og baser kunne man lett funnet ut hva som var en god tekst og hva som er mindre bra. Men som både du og jeg er enige om, trur eg ;-) , så må alle kunne litt om informasjonssøk og kildekritikk. Jeg var så vidt innom sidene om Columbus som Jan-Arve nevnte i en av sine øvingsoppgaver. Slike øvingsoppgaver skulle vi hatt flere av - og selvsagt burde de være på norsk!

    SvarSlett