mandag 22. mars 2010

Brubyggeren

Jeg må innrømme at dataspill ikke er noe for meg. Jeg er utålmodig og mister interessen med en gang om jeg ikke skjønner spillereglene. Jeg sleit riktig nok litt, og kræsja et par bruer før jeg greide å lage ei som sto og som i alle fall holdt to biler på veg over brua. Jeg skjønte fort at her var det noe logikk som måtte til og tilfredsstillelsen var stor da jeg hadde fått bygd ei bru som sto. Jeg holdt meg godt innenfor budsjettet også, brukte bare 3468 av de 5000 kronene jeg hadde fått til rådighet (eller var det kanskje pund). Dette var i grunnen litt morsomt, og det kan hende jeg prøver å bygge ei bru til. Jeg kan i alle fall se nytteverdien i dette spillet i skolen. Fortåelse for konstruksjon, budsjett og estetikk, alt kan en lære her. Jeg prøvde kun demoversjonen og jeg regner med at fullverdien gir enda flere utfordringer for de litt eldre elevene.

1 kommentar:

  1. Syns du klarte deg bra jeg, Guri! Mye rimeligere enn det jeg klarte. Mesta neste for deg tipper jeg ;-) Programmet er ok det, men for akkurat denne type oppgaver foretrekker jeg "the real thing" - bygge med henda. Det har jeg gjort før (papir og spaghetti). Kanskje det er derfor jeg klarte å bygge en bro som holdt med en gang? Det viser i alle fall at det er lurt å gi elevene flere strategeier/veier å gå - så kan de velge den som passer best for seg senere.

    SvarSlett