fredag 25. september 2009

Hvorfor er filhåndtering spesielt utfordrende i skolesammenheng?

Det er mange årsaker til at filhåndtering er spesielt utfordrende i skolen, noen eksempler vil jeg ta for meg her. Disse eksemplene viser også at lærerne må ha en viss kunnskap om filbehandling for at de skal kunne utføre de enkleste oppgaver innen data i skolen.

I dag er pc blitt allemannseie. Langt de fleste elevene våre har i dag tilgang til en pc på hjemmebane. Elevene jobber med forskjellige programvarer, og det finnes mange programvarer å velge mellom. Disse programmene opererer med forskjellige filnavn.
Når disse elevene kommer til skolen med sine USB-penner og skal levere eller få skrevet ut sine dokumenter på skolen, oppdager læreren at det ikke alltid er like enkelt å få dette til. Hvis elevene bruker et annet program enn det læreren har på sin maskin, så må læreren ha kunnskap om konvertering av dokumenter for å få åpnet dette dokumentet. Det er det ikke alle lærere som har.

Mange skoler har i dag servere med lokalnett. Hver skole kan opperere med flere lokalnett, ett for elever, ett for lærere. Nett hvor en har både individuell tillgang og fellestilgang for ei gruppe. Ved vår skole har vi hatt en del utfordringer i forbindelse med "forsvunnede filer". Elever og lærere har ikke hatt nok kunnskap om lagring av filer. Filer som skulle ligge i elevens mappe på dennes domeneområdet hadde i stedet havnet på harddisken på PC'n. Og hvilken pc var det han hadde skrevet på i forrige time? Slike opplevelser er med på å demotivere både elever og lærere fra å bruke pc i undervisningen.

De fleste kamera bruker jpg-filer på sine bilder, men det er ikke alle bildebehandlingsprogram som bruker det, og bilder lages i et utrolig antall filformat, for eksempel gimp. Gimp er et bildeprogram som en kan laste ned gratis fra nettet og derfor blir det ofte brukt i skolesammenheng. Gimp konverterer jpg-filene om til xcf-fil hvis du ikke passer på å gi bildet ditt det filnavnet du vil ha. Lærere må vite noe om slikt for å kunne gjenskape bildene slik de ønsker.
Disse problemstillingene er noe jeg selv har erfart i skolehverdagen min og som har gjort meg nysgjerrig på å lære mer.

2 kommentarer:

  1. Hei!
    Da var bloggen på plass - flott!
    Slike "frivillige" innlegg i bloggen vurderer emneansvarlig samlet på slutten av semesteret som en del av arbeidskravet. Jeg leser blogginnleggene fortløpende, og noen ganger skriver jeg en spontan kommentar;-) Status på slike oppgaven vil vanligvis bli stående som "Levert" på din personlige side i PedIT. Lykke til videre med bloggen!
    Mvh Lisbeth

    SvarSlett
  2. Det du sier om felles og individuell lagringplass på maskinene, kjenner jeg godt til. Når vi skal lagre kommer det opp fire-fem forskjellig alternativer - ingen av de er selvforklarende. Og det er vanskelig å huske hva som er hva / hvilket alternativ man skal bruke når. På de bærbare maskinene kan vi i tillegg lagre på "skrivebordet" eller andre steder på selve maskinen og da er det om å gjøre å huske hvilken maskin det var på. Vi bytter arbeidplass hvert år og da er det nye maskiner dit vi kommer. Dette er først og fremst et problem for elevene, vi lærere har vår egen bærbare pc. På bærebare og stasjonære pc-er kan man bruke minnepenn som et alternativ, men slike usb minnepinner fungerer ikke på de tynne klientene våre. Det gjør ting ekstra tungvindt og mange gir opp. Trist :-(
    Det var overraskende å lese at lærerne kan ha problemer med å åpne elevenes dokumenter. Men det er vel kanskje fordi vi i Oslo-skolen er bortskjemte og Utdanningsetaten har kjøpt inn Office-pakka. Det er nå likevel ikke sikkert at elevene har dette hjemme også. Ved vår skole tror jeg ikke det er så stort problem. Ikke fordi alle elevene har Office-pakka hjemme (det aner jeg ingenting om), men fordi elevene sjelden får i oppgave å skrive på data hjemme. Hjemmelekser på data dreier seg som regel om bruk av ulike læringsressurser på nettet. De som ikke har Internett hjemme får gjøre dette på leksehjelpen. Det blir spennende å se hva som skjer neste år - da går Utdanningsetatens avtale med Microsoft ut.

    SvarSlett