tirsdag 9. februar 2010

Tankeverktøy

Første innleveringsmappe unnagjort, og da er det bare å ta fatt på de leksjonene som har ligget på "vent". Tenkeverktøyet var flotte greier. Jeg har så langt ikke jobbet noe særlig med tankekart, de håndskrevne med linjer og "bobler" i alle retninger var mer forvirrende enn oppklarende for min del. Mitt hode trivdes bedre med punkter og linjer og skjematisk oversikt. Etter å ha prøvd meg litt frem på Mindomo merker jeg at jeg er mer positiv til tankekart. Det er den ryddige oversikten som appelerer til meg. Og jeg ser at dette kan brukes til mye. Nå skal jeg, for å innøve gode vaner, bruker tankekart så ofte som mulig, og til så mange forskjellige oppgaver som mulig.

Ved vår skole har vi Mindomo integrert i Fronter, så det er stor grunn til å ta det i bruk. Så langt er bruken dessverre lav på alle nivåer, så nå skal jeg ut å misjonere for mine kolleger også. I dag så jeg for eksempel en kollega stå å kopiere opp ark med "familietre" som elevene skulle bruke for å tegne opp egen slekt. Mindome kan sikkert egne seg godt til dette bruket også, og så kan en skrive noen refleksjoner, gode minner eller skildringer på notatarket ved farfars rute, og ved andre slektningers ruter også. Kanskje notatarket kan brukes til personskildringer, det er noe mange elever trenger trening i.

Selv prøvde jeg å komme i gang med et tankekart over olweusundersøkelsen som jeg i dag presenterte for mine kolleger. Dette var første forsøk, og jeg trenger nok en del trening, men jeg er da i alle fall i gang. Tankekartet du ser her gjorde jeg om til ei jpg-fil og lastet opp som bilde.


http://www.mindomo.com/view.htm?m=97da86fad847466b8af554b2ccbdabcb

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar