mandag 19. april 2010

Tilpasset opplæring

"Tilpasset opplæring innenfor fellesskapet er grunnleggende elementer i fellesskolen.
Opplæringen skal legges til rette slik at elevene skal kunne bidra til fellesskapet og
også kunne oppleve gleden ved å mestre og nå sine mål." (UDF 2006)

Som det står i kunnskapsløftet så er tilpasset opplæring et grunnleggende element i fellesskolen, det skal med andre ord ligge i bakhodet til oss lærere hele tiden. Ikke desto mindre er tilpasset opplæring noe mange lærere sliter med å få til. I følg Helga Hjertland er det bare 12 % av lærerne som mener at de klarer det i stor grad, 70 % av lærerne mener de greier det i noen grad. (NOU 2009: 18, Rett til læring)


Det kan være mange grunner til at såpass mange føler at de ikke greier å tilrettelegge godt nok for elevene. Høiland og Wølner (2007) påpeker at lærerne må være i dialog med eleven om læringsstrategier om eleven skal bli bevisst på egen læring og tenke seg hvordan han/hun lærer best. De sier videre at mange elever ofte finner nye metoder for læring gjennom å bruke digitale medier. Om vi gjennom dialog med elevene våre skal finne gode læringsstrategier og gi elevene tilpasset opplæring er det derfor også viktig at vi har en høy digital kompetanse.

Hvis vi lærere føler oss trygge på bruk av PC, og har en høy digital kompetanse vil vi sammen med eleven kunne finne frem til gode metoder uten å være redd for at eleven "bare sitter og kaster bort tid" på Pc'n. Mye av den tiden elevene bruker på data i fritida, kan være mer utviklende enn en del av det som foregår på skolen.

Jeg vet selv om et eksempel, en elev som sliter med fag og motivasjon i skolen. Denne eleven var sjeldent motivert for å skrive, og det var derfor vanskelig å få eleven til å levere skriftlige arbeider. Denne eleven hadde en blogg som ble benyttet flittig på fritiden. I denne bloggen skrev eleven så og si daglig, om mange emner som ungdom var opptatt av. Det viser seg altså at det finnes metoder for å få denne eleven til å skrive, en måtte bare finne den metoden som motiverte og inspirerte denne eleven.

I følge Hagen og Wold (2009) er det mye som tyder på at elever opplever at bruk av datamaskiner i seg selv er motiverende, og fra skoler som bruker mye IKT rapporteres det at den skriftlige aktiviteten øker hos elevene. Mange elever mener også at bruken av datamaskiner gjør at de får oppgaver som er bedre tilpasset dem og at pc bruk fører til at de utvikler seg mer faglig. Mye tyder på at det vil bli lettere å tilpasse undervisningen til elevenes nivå om en bruker datamaskiner, pedagogiske spill og nettsider i større grad enn det som blir gjort i dag.


Kilder:

Hagen, I og Wold, T (2009) Mediegenerasjonen, Barn og unge i det nye medielandskapet. Oslo: Det Norske Samlaget, 2009.
Høyland, T. og Wølner, T.A. (2007) Fra digital ferdighet til kompetanse, Oslo: Gyldendal Akademisk, 2007
NOU 2009, Rett til læring, Kunnskapsdepartementet [online] Tilgjengelig frahttp://www.regjeringen.no/nb/dep/kd/dok/nouer/2009/nou-2009-18/7/1/1.html?id=571502, [ Lastet ned 22.04.2010]

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar